• 1

  • 2

  • 3

  • 4


Copyright © 2024 - Cirkevný zbor ECAV v Obišovciach

2. adventná nedeľa 2020

Kázňový text: Mk 1, 14-15

Určite ste si už, bratia a sestry, všimli, že keď sa pustíte do čítania štyroch evanjelií, nezačínajú rovnako.Evanjelista Matúš opisuje Ježišov rodokmeň a začína jeho narodením, pre Marka akoby táto časť nebola vôbec dôležitá, pretože začína Jánom Krstiteľom a pokrstením Ježiša. Lukáš svoje evanjelium začína udalosťami ešte pred Ježišovým narodením, keď opisuje zvláštne udalosti, ktoré predchádzali narodeniu Jána Krstiteľa a Ján začína svoje evanjelium od stvorenia sveta, keď hovorí, že Pán Ježiš bol to SLOVO, ktorým bolo všetko stvorené.

Evanjelium je radostná zvesť, takže je otázka, kde tá radostná zvesť začala? Čo je začiatok evanjelia? Alebo ešte inak, kde je ten najväčší zlom v dejinách ľudstva? Ak by sme sa na to pozreli z pohľadu dnešného človeka, tak tými najviac rešpektovanými a uznávanými sviatkami sú Vianoce. Oslava narodenia Pána Ježiša, pripomenutie si momentu, keď sa Boh ponížil a stal sa človekom. To sa mi zdá ako moment, ktorý ľudia dokážu ešte v dnešnej dobe akceptovať. Otázkou je, či to chápu v celej svojej podstate?

Faktom je, že kresťania na začiatku ten moment Ježišovho narodenia príliš neoslavovali. Dôležitejšie bolo vzkriesenie a premoženie smrti. Pán Ježiš ako víťaz nad smrťou bol centrom zvesti kresťanov. To bolo pre spásu človeka podstatnejšie ako to, že sa Pán Ježiš narodil v Betleheme a Herodes dal vtedy povraždiť malé deti. A dokresľujú to aj dvaja evanjelisti, ktorí Ježišovo detstvo absolútne preskočili a začali iným momentom. Začali rozprávaním o Božom kráľovstve, ktoré prišlo na svet.

Na tento moment sa dnes chcem sústrediť. Ako prvý začal toto spojenie používať Ján Krstiteľ vo svojich kázňach. Hovoril, že sa Kráľovstvo Božie priblížilo a že ľudia majú robiť pokánie. Že prichádza jeden ozaj výnimočný moment v celej histórii ľudstva, kedy Boh so svojou vládou prichádza na zem.Čo tým chcel povedať? Táto zem nebola dovtedy Božím kráľovstvom? Nebola Božou zemou? Čo to znamená? Bola diablovou zemou?

Nemyslím, že toto je správny výklad Jánových slov. Ide skôr o to, že Pán Boh mení spôsob vlády nad touto zemou. Že tu je ten zlomový moment, kedy všetko bude inak. ...čiňte pokánie, lebo sa priblížilo kráľovstvo Božie... Boh zvolil iný prístup k človeku. Je tu najväčšia reforma v dejinách ľudstva.

Naschvál som to nazval takto, lebo reforma je slovo, ktoré je nám v dnešnej dobe zrozumiteľnejšie. Zažili sme v dejinách mnoho reforiem a mnoho zmien. Menili sa vlády, menili sa režimy, v podstate pravidelne počúvame o nejakých reformách. S každou novou vládou na Slovensku prichádza reforma zdravotníctva, potom reforma školstva, reforma súdnictva... Väčšinou sa nejaké veľké zmeny neudejú, ale snaha o veľké zmeny tu vždy je.

Martin Luther stál na začiatku veľkej zmeny v cirkvi, ktorú voláme reformácia. A veľké zmeny ľudstvo zažilo, keď prišla zmena režimov. Ale keď to porovnám s príchodom Božej reformy, Božieho kráľovstva, tak musím uznať, že tá priniesla najväčšiu zmenu v osobnom živote človeka.

Ak nie ste študent a vaše deti už nechodia do školy, tak sa vás reforma školstva nedotkne. Ak sa nesúdite s ľuďmi a nie ste zapojený do nejakých súdnych procesov, tak sa vás reforma súdnictva tiež osobne nedotkne. Pri reforme zdravotníctva to už také vzdialené nie je.

Ale Ján Krstiteľ ohlasoval ľuďom vo svojej dobe Božiu reformu, ktorá bola osobná a dotkla sa každého jedného človeka.Čo sa vlastne zmenilo? Príchod Božieho kráľovstva znamená, že Pán Boh sa priblížil človeku. Už nebude len vzdialeným Bohom naháňajúcim hrôzu a strach, ale Bohom, ktorý vstupuje do tvojho života, ktorý ti bude rozumieť a bude ti radiť a pomáhať. Už to nebude Boh, ktorý len vydáva prísne nariadenia a zákony a ktorý trestá ich porušovanie, ale Boh, ktorý milostivo vzhliada, ktorý sa skláňa k človeku a odpúšťa, ktorý prejavuje lásku ohromnými činmi a ktorý robí všetko pre tvoju záchranu. Je tu Boh, ktorý nebude tento svet riadiť z nebies, obrazne povedané z nesmiernej diaľky, kde človek nedovidí a nedosiahne, ale ten Boh príde sem na túto zem, do tvojich starostí a tvojich problémov.

A takto by sa to dalo všetko upresňovať ešte hodiny. Toto je reforma Božieho prístupu k človeku. ...priblížilo sa kráľovstvo Božie. A keď Jána Krstiteľa uväznili, Pán Ježiš svoju prvú reč začal tými istými slovami: Naplnil sa čas a priblížilo sa kráľovstvo Božie; pokánie čiňte a verte v evanjelium!

Toto je začiatok Markovho a Jánovho evanjelia. Oznámenie, že Pán Boh začína jednu veľkú reformu v prístupe k nám hriešnym ľuďom. A my už dnes vieme, čo všetko táto zmena obsahovala. Prišla obeť Pána Ježiša Krista na kríži, prišli s ňou výsady a vymoženosti ako pristupovať k Bohu ako k Otcovi, potom prišlo zoslanie Ducha Svätého ako radcu a pomocníka na všetkých ľudí a nakoniec aj vznik cirkvi, spoločenstva veriacich, kde Boh cez svojho Ducha pôsobí. To Božie kráľovstvo nadobudlo svoje rozmery a začalo vstupovať do tohto nášho ľudského a hriešneho sveta.

Tým, že v tejto reforme žijeme, že sme sa do nej narodili, prestali sme si uvedomovať, aká bola dôležitá a čo všetko nám priniesla. Spomeňte si na staručkého Simeona, ktorý držal Ježiša v náručí a tešil sa z toho, že prišla nová doba. Pre neho to bol úžasný moment, po ktorom vyhlásil, že môže spokojne zomrieť, lebo vedel, že ten čas Božej milosti je tu. To isté pochopila prorokyňa Anna. A takto to vnímal aj Ján Krstiteľ.

Pre nás je táto zmena samozrejmá vec, my od narodenia žijeme v tejto Božej reforme a užívame si jej výhody a vymoženosti. Ale na ten moment Božieho vstupu do nášho sveta, by sme nemali zabudnúť.

Dnes vidíme, ako rýchlo ľudia zabúdajú. Už sme zabudli na útrapy vojny, už sme zabudli na koncentračné tábory a na zverstvá, ktoré sa tam páchali na ľuďoch, už sme zabudli aj na obmedzovanie a prenasledovanie počas komunizmu. S odstupom času máme ten pohľad trochu skreslený.

To isté sa nám stalo s príchodom Božieho kráľovstva. My sme nezažili dobu bez Krista, my sme nezažili chvíle, keď Boh bol vzdialený a odmeraný. My poznáme Boha, ktorý nám je blízky. Ale napriek tomu platí, že najväčšia reforma v dejinách ľudstvaprišla s Božím kráľovstvom, ktoré vstúpilo na našu zem s príchodom Ježiša Krista. Môže nám to pripomenúť aj náš letopočet. Počítame roky od narodenia Ježiša Krista. A tak počítame roky pred Kristom a počítame roky po Kristovi. Je to ozaj jedno veľmi dôležité pripomenutie.

My dnes žijeme v roku 2020 po Kristovi a každý jeden z nás môže byť súčasťou Božieho kráľovstva. Môže patriť do spoločenstva ľudí, kde je Pán Ježiš Kráľom, kde sa uskutočňuje Jeho vôľa, kde ľudia žijú a konajú podľa Jeho slov. Božie kráľovstvo nie je o členstve v nejakej z kresťanských cirkví.

Božie kráľovstvo je všade tam, kde je Pán Ježiš kráľom. Ono nemá konkrétne hranice, ktoré sa počítajú na štvorcové kilometre. To Božie kráľovstvo je napojené na ľudí, ktorí Pána Boha rešpektujú a žijú podľa Neho. Takže ak ty milý brat, milá sestra žiješ podľa Božej vôle, všade, kde chodíš, kde sa pohybuješ, kde sa nachádzaš, prinášaš Božie kráľovstvo. S tebou prichádza i odchádza.

Všade, kde prídeš a donesieš tam kresťanský pohľad na nejakú vec, či problém, kde pôsobíš na ľudí a oni urobia rozhodnutie v súlade s Božou vôľou, všade tam je Božie kráľovstvo. Veriacimi ľuďmi, ktorí rešpektujú Boha, rastie a tam, kde sa to Božie nepresadí a neovplyvní, zaniká. Je to neprestajný pohyb, pretože Božie kráľovstvo v tomto svete pôsobí cez ľudí, ktorí Bohu dali svoj život.

Keď prídete dnes domov, príde s vami aj Božie kráľovstvo? Bude vo vašom dome celý týždeň vo všetkých vašich rozhodovaniach a prácach?

Božie kráľovstvo je všade tam, kde je Pán Ježiš kráľom, kde ho ľudia ako svojho Pána a Kráľa rešpektujú.

AMEN

 

Piesne: Rosu dajte..., 14; 42; (12), 19; A 4; 656/4

Texty: Mal 3,1–4; Fil 1,3–11; Luk 3, 1 – 6

 

config
f m

Podcast - kázne

Podcast kanál

Kalendár udalostí

apríl 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nasledujúce udalosti

piatok - 19. apr 2024 16:00 Obišovce
Konfirmačná príprava 1. a 2. ročník
piatok - 19. apr 2024 17:15 Obišovce
Mládež
nedeľa - 21. apr 2024 08:00 Suchá Dolina
3. po Veľkej noci
nedeľa - 21. apr 2024 09:30 Obišovce
3. po Veľkej noci
nedeľa - 21. apr 2024 11:00 Kysak
3. po Veľkej noci