1. pôstna 2015

Kázňový text: Iz 58,6–10
Ako ste odštartovali tohtoročný pôst bratia a sestry? Prišla vám na um v stredu myšlienka, že je nejaký iný deň, ako ostatné? Že teda sa začína niečo, čo vám trocha zmení bežnú stredu na niečo výnimočné?
Poviem vám svoju skúsenosť. V utorok sme mali v dvoch našich dedinách večierne, na ktorých som si dvakrát pripomínal, že síce sa pôst začína až zajtra, ale my máme už dnes pôstnu večiereň. V stredu mi to však na um už vôbec neprišlo. Bol som pozrieť jednu sestru v nemocnici v Košiciach, ktorá je otcova príbuzná a potom sme sa mali s otcom zastaviť u sestry v práci. Otec vymyslel, že ju niečím prekvapíme, takže jej niečo kúpime na obed. Samozrejme, že sme kúpili nejaký rožok, a s humorom, že také niečo neodmietne, sme jej kúpili jeden kus údenej klobásy. Keď sme jej to dávali do rúk s poznámkou, že toto určite neodmietneš, pozrela do rúk a opýtala sa: toto teraz na popolcovú stredu?
Keby tú klobásu bol dal niekto do ruky mne, asi by som nezaváhal, a určite by mi neťuklo, že by som také niečo v deň, keď sa začína pôstne obdobie, jesť nemal.
Čo ste mali vy na obed, bratia a sestry? A čo máte na obed dnes? Po polievke, rezance s tvarohom? No, podľa správnosti sa nedele do obdobia pôstu nezarátavajú. Aj keď je dnešná nedeľa 1. pôstna, nepočíta sa k 40 dňom pôstu. Tie sú počítané mimo nedieľ. Faktom však je, že v našej cirkvi je všetko, čo sa týka pôstu, také rozpačité.
Katolíci sa vás určite už opýtali: A vy evanjelici môžete jesť v piatok mäso? Vy nemusíte dodržiavať pôst? Vás sa to netýka? A my na to väčšinou ani nevieme, čo povedať. Veď sme kresťania, o pôste tak isto veľa hovoríme, len nemáme na to presné určené pokyny, ktorých sa musíme držať. Takže naša cirkev neučí, že v piatok nesmiete jesť mäso, iba ak nejakú rybu, a v popolcovú stredu si nesmiete kúpiť štangľu salámy, či kilo klobásy. Bol by to hriech, keby som mal mäsový obed, lebo by mi na um neprišlo, že je nejaký iný deň v roku, ako bežne?
Možno sa na vás vaši veriaci kolegovia, kolegyne v práci pozerajú trochu zdesene, čo ste to za kresťania, keď nedodržiavate také základné veci?
Nebolo by jednoduchšie dať to na papier v nejakých presných pokynoch? Sú ľudia, ktorým by takýto spôsob vyhovoval viac ako stav, ktorý máme teraz. Farár vám nepovie, čo môžete, či čo nemôžete jesť, kedy je čo povolené a kedy zakázané. Jednoducho k tomuto obdobiu niet nejakých „evanjelických pokynov“, ani žiadne manuály, po ktorých prečítaní by ste mali jasno.
ALE zopár biblických rád a návodov by sme určite našli. Začnem priamo slovami Pána Ježiša, ktorý kritizoval spôsoby židovských pôstov svojej doby. Vadilo mu, že ľudia, ktorí sa postia, si pomazali tvár a takto chodili po ulici, aby každý kto ich stretne, jasne videl, že sa postia. Bolo to pre neho divadlo, ktoré Pán Boh vôbec nepotrebuje, a tak povedal, že ten kto sa postí, nech to urobí tak, aby o tom nikto iný nevedel a aby sa to v živote človeka dialo v skrytosti. Pán Boh, ktorý to má vidieť, o tom vie, aj keď si nezamažete tvár popolom. Doslova tým povedal, že pôst je osobná vec, o ktorej ľudia okolo vás vôbec nemusia nič vedieť.Je to medzi vami a Pánom Bohom.
Nová zmluva hovorí o pôste farizejov, ktorý bol predpísaný raz do týždňa, ale boli aj taký, ktorí sa postili dva razy do týždňa. Dávali tak najavo svoju zbožnosť a bolo pre nich dôležité, aby to ich okolie evidovalo a patrične to ocenilo.
Na výčitku, prečo sa Ježišovi učeníci nepostia ako ostatní, odpovedal Ježiš, že zatiaľ nemajú dôvod, lebo je On medzi nimi, ale prídu aj ťažšie časy, keď sa budú postiť aj oni. Bol to taký trochu zľahčujúci pohľad na túto dôležitú vec.
Ale Božie slovo hovorí aj o jednom veľmi vážnom prípade, keď učeníci nedokázali uzdraviť jedného posadnutého chlapca, a keď mu Ježiš vrátil zdravie, napomenul učeníkov, že …niektorý rod démonov vychádza iba modlitbou a pôstom. Myslím, že práve v ten moment pochopili, že medzi nebom a zemou sú aj ťažšie a zložitejšie veci, ktoré potrebujú oveľa dlhšiu duchovnú prípravu,ktorá sa bez pôstu, teda zriekania sa človeka neobíde. Pôst je teda o zrieknutí sa niečoho, čo má človek rád. Je to nejaká vedomá obeť, vzdanie sa niečoho, čo máme radi, a čo na nejaký čas dáme bokom preto, aby sme ukázali, že je pre nás dôležité niečo iné.
Židovstvo ako aj ostatné pohanské národy poznali pôst, ako vzdanie sa jedla na určitý čas. Niekedy sa jednalo o nejaké konkrétne vybrané jedlo, no vo väčšine prípadov to bol pôst absolútne bez jedla. Bol však vždy súčasťou duchovného boja v ktorom človek zápasil za niečo dôležité, a bol doprevádzaný intenzívnym modlitebným životom. Spomeňte si na pôst kráľa Dávida za život dieťaťa po jeho hriechu s Batšebou. Ľudia sa postili v ťažkých okamžikoch, vo chvíľach vážnych rozhodnutí, či modlitieb za niekoho veľmi vážne chorého, alebo ohrozeného.
Pôst nemá zmysel ako nejaká hladovka za niečo. Ani nejaká tradícia, či dokonca zvyk. Ak sa postíte, musíte vedieť prečo.O čo vám ide, čo od Pána Boha žiadate. Dávame tým Bohu najavo, čo je pre nás vážne a dôležité.
Ak ste sa v stredu, keď začal pôst vzdali mäsa, mali by ste presne vedieť, prečo ste to urobili? Čo ste tým chceli dosiahnuť? Bolo to kvôli podpore nejakých vašich modlitieb, alebo zápasíte za niečo vážne a dôležité? Ak ste to urobili preto, že všetci ostatní to tiež tak robia, asi vám nemôžem povedať, že je to vynikajúca vec. Ak nepoznáte dôvod, a urobili ste to preto, lebo na popolcovú stredu sa to patrí a robí to tak väčšina, urobili ste niečo, čo sa Pánu Bohu príliš nepáči.
Odkiaľ to viem? Viem to z dnešného kázňového textu, z knihy proroka Izaiáša. Takto vyzerá pôst, ktorý je Bohu milý.
Text: Iz 58,6–10
Takže je pôst, ktorý sa Bohu páči, a je niečo, čo by asi nazval len nezmyselnou hladovkou, ktorá možno prospeje telu, ale nie duchu.
Aký z toho urobiť záver? Možno čakáte, že poviem, teraz v pôste nejedzte v stredu a v piatok mäso, vzdajte sa povedzme na 40 dní alkoholu. Alebo povedzte si, že sa vzdáte nejakých obľúbených seriálov v televízii. Ale ľutujem, neuľahčím vám to. Nemôžem povedať, že vo vašom prípade je takýto pôst najlepší a toto máte teraz 40 dní dodržiavať. Na základe čoho by som vám to mohol povedať?
Pán Ježiš nám v tejto veci nedal nič nalinajkované. Je to postavené znova tak voľne, tak slobodne, a ty človeče sa musíš trápiť, čo v tej svojej pozícii, v ktorej sa nachádzaš, máš urobiť. Aký pôst, akú podobu zrieknutia sa v tieto dni od teba Pán Boh čaká? Na toto si musíme odpovedať každý sám.
…rozviazať putá neprávosti, spretrhať povrazy jarma, prepustiť utláčaných na slobodu a polámať každé jarmo. Nemyslím si, že naplnenie týchto slov vybavíte tým, že si v piatok na obed dáte bezmäsité jedlo. Pánu Bohu ide o oveľa viac. Skúsme byť v tieto dni viac pozorní. Myslím, že zbadáte vo svojej blízkosti ľudí, ktorým by ste mohli pomôcť, možno práve tak, že sa niečoho vzdáte.
Ja vám to nemôžem uľahčiť nejakými jednoduchými pokynmi. Len by som vás nimi zavádzal.
AMEN
Piesne: 86; 87; 82; 90; A 25
Texty: Mich 7, 7–9; Jk 1, 12–15; Mt 16, 21–23; Ž 91, 15–16