• 1

  • 2

  • 3

  • 4


Copyright © 2024 - Cirkevný zbor ECAV v Obišovciach

9. po Trojici 2007

Kázňový text: Matúš 7:1–2

Milí bratia a milé sestry v Pánovi!

Z konfirmačnej prípravy, besiedky, či hodín náboženstva, ale aj pri čítaní Božieho slova nám utkvejú v pamäti biblické verše, ktoré si zapamätáme na celý život. Niektoré z nich nám visia aj na stenách našich bytov, či domov, iné nachádzame na svadobných oznámeniach mladomanželov, ale aj na kamenných tabuliach našich pomníkov, kde sú výrazným povzbudením a potešením pre smútiacich.

Aj tento verš z Evanjelia podľa Matúša zo 7. kapitoly je pre nás tiež myslím si známym biblickým textom, ktorý je hlboko zakorenený v našich ľudských srdciach. Tieto slová vyslovuje Pán Ježiš na adresu zástupu, ktorý ho počúva. Patria do série výrokov Kristových, ktoré povedal na hore. Preto ich aj označujeme ako kázeň na hore. 5 a 7. kapitola Matúšovho evanjelia.

Ježiš začína svoj výrok „nesúďte“. Týmto chce poukázať a povzbudiť svojich poslucháčov, aby neboli slepými voči všetkému bezpráviu, ktoré ľudia naokolo páchajú. Rovnako to Kristovo nesúďte neznamená, žeby sme sa mali zdržať akéhokoľvek úsudku o správaní ľudí. Tu je jasne povedané NIE! Úlohou každého úprimného nasledovníka Kristovho, čiže teba aj mňa, milý brat a milá sestra, ako aj povinnosťou celej Kristovej cirkvi je bdieť a dávať pozor na všetko, čo pred Bohom nie je správne. Tu ostro zaznievajú slová samého Pána Ježiša Krista Hovorím vám, Ak títo budú mlčať, kamenie bude kričať. Alebo aj samotný Ján Krstiteľ, konal správne keď nahlas upozornil kráľa Herodesa Antipasa nato, že žije v cudzoložstve. Bratia a sestry je dôležité poukazovať na spáchaný hriech, alebo nato čo zlé sa deje a volať k náprave.
Kristus však naopak odmieta posudzovanie. Čo je pre Pána zavrhnutiahodné opovážlivé posudzovanie? Je to posudzovanie, ktoré sa deje za chrbtom našich blížnych. Dôvodom a príčinou takéhoto posudzovania je škodoradosť z nešťastia blížneho. Ako často diabol útočí aj prostredníctvom tejto zbrane do našich kruhov? Ako často padáme pod tlakom zlých a neprajných rečí našich bratov a sestier?

Diabol brnká aj na naše slabé miesta. Vnára sa ako revúci lev s úmyslom koho by zožral. Je to tajná škodoradosť z nešťastia druhého. Áno nášho brata a sestry. Vlastné Ja sa chce vynímať na temnom pozadí domnelej neprávosti druhého. Radi druhého ponižujeme, aby sme sa my stali veľkými. Myslíme si, že ten druhý stojí len vtedy „správne vo viere“, keď sa môže preukázať presne tými istými znakmi obrátenia, znovuzrodenia, presne rovnakými zážitkami viery ako my. Myslíme si, že máme lepší vzťah s Bohom, preto sa sami kladieme ako Zebedeovi synovia na pravicu a ľavicu Kristovu. Áno takí sme my. Poznačení prvým hriechom. „Preto nemáš výhovorky človeče, ktokoľvek súdiš iného. Veď v čom iného súdiš, odsudzuješ sám seba, lebo veď ty, ktorý súdiš, robíš to isté – hovorí Pavel v liste Rímskym.

Bratia a sestry posudzovanie a odsudzovanie v dnešnej modernej spoločnosti nie je ničím cudzím. Stretávame sa s ním na každom kroku. Na pracoviskách, kde si kolegovia a kolegyne veľmi rýchlo vedia urobiť obraz o vás ak im nesadnete do kolektívu, na školách, kde si závisť tiež vyberá svoje obete – stačí byť o niečo šikovnejší a hneď ste stredobodom dlhých rozhovorov vašich spolužiakov, alebo môže to byť aj naopak. V rodinách, pre rozdielne názory na určité veci, ktoré sa prenášajú do manželských ale aj rodičovských vzťahov. Ani cirkev mnohokrát neobídu. Zlé reči, závisť, prenášaná až do osobnej nevraživosti. Z tohto pochádza duch opovážlivého posudzovania a fanatického úsilia obracať ľudí a pretvárať ich na svoj v úvodzovkách dokonalý obraz. V okamihu si vieme osvojiť istý druh úlohy dozorcu nad našim blížnym, tým, ktorý nestojí podľa nás pevne vo viere. Znenazdania sme sa povýšili na dozorcu, dávame druhému pozor na prsty, robíme si poznámky o jeho konaní, posudzujeme a zatracujeme. Takéto sliedenie v úlohe dozorcu nad našim blížnym Ježiš zavrhuje. Takéto posudzovanie prezrádza tajné farizejstvo, smrteľný hriech zbožného človeka. A práve do tejto situácie sú adresované Ježišove slová: „Nesúďte aby ste neboli súdení.“ Akí teda, máme byť my? Kristovi nasledovníci?

My ako Kristovi nasledovníci ako dietky Božie si máme osvojiť namiesto posudzovania bratskú pomáhajúcu lásku. Máme byť pre našich blížnych samaritánmi, ktorí nachádzajú svojich blížnych na ceste životom ranených, smutných, strápených či doslova dobytých. Nech náš postoj nie je levitský, či kňazský z príbehu o samaritánovi. Neobchádzajme problémy, ale s láskou zasiahnime. Stretávame sa bratia a sestry alebo sme doslova sami účastní rozhovorov, ktorých témy sú dosť háklivé, mnohokrát nezakladajúce sa na 100% pravde o našich blížnych. Sme vyzývaní aby sme sa aj my vyjadrili k problémom a zaujali stanovisko. Konajme s láskou k blížnemu– to je odkaz Pána Ježiša. Milujte sa, tak ako som ja prv miloval vás. A dodáva miluj blížneho ako seba samého. To hovorí zákon, to hovoria proroci.

Záder pod nechtom, alebo smietku v oku môže odstrániť iba bratská láska samaritána, nie kázeň o morálke alebo odsudzovanie nášho posudzovania. Sme radi, keď na staniciach nachádzame úschovne našich batožín, aby sme si ich nemuseli vláčiť stále so sebou. Buďme aj my takouto úschovňou pre svojich blížnych. Nech si u nás s pokojom odložia svoje príliš ťažké a prekážajúce balíky bremien a na ďalšiu cestu nech odchádzajú odbremenení. Aby keď do nás vstúpi blížny, aby sa tam vďaka našej starostlivosti stretol v tvárou tvár s Bohom, ktorý v nás býva, a aby odišiel od nás plný mieru a posilnený, rozradostený, oživený, pretože pravý kontakt znamená sprostredkovanie prítomnosti Boha. Pomáhajúce slovo lásky na obrátenie môže mať iba vtedy spásnu moc, ak za ním stojí úprimné vedomie vlastnej viny a nedokonalosti.

Preto bratia a sestry nadviažem na ďalšie dva verše, ktoré sú za našim textom. Prečo vidíš smietku v oku svojho brata a, a vo vlastnom oku brvno nebadáš? Neviďme svoju vlastnú nespravodlivosť pod zmenšovacím sklíčkom a naopak nespravodlivosť nášho blížneho pod zväčšovacím sklom. Hľaďme na neho ako na Božie dieťa. Ktorého Pán stvoril a ktorého si chce tiež raz na konci vekov vziať k sebe. Do Božieho kráľovstva. Amen.

Mgr. Tomáš German

config
f m

Podcast - kázne

Podcast kanál

Kalendár udalostí

máj 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Nasledujúce udalosti

nedeľa - 19. máj 2024 08:00 Suchá Dolina
1. slávnosť svätodušná
nedeľa - 19. máj 2024 09:30 Obišovce
1. slávnosť svätodušná
nedeľa - 19. máj 2024 11:00 Kysak
1. slávnosť svätodušná
pondelok - 20. máj 2024 09:30 Kysak
2. slávnosť svätodušná
pondelok - 20. máj 2024 18:00 Obišovce
2. slávnosť svätodušná